Kinesitherapie

STAPSTENEN kinesitherapie

Psychomotorische therapie

Ontwikkelingsstimulatie

Bobath therapie

Respiratoire revalidatie

Typtien: blind leren typen

Orthopedische revalidatie

Houdingscorrectie

Psychomotorische therapie


Wanneer?

- Problemen met grove motoriek (evenwicht, balvaardigheden, coördinatie, springen,...)

- Problemen met fijne motoriek (knippen, scheuren, rijgen, veters knopen, vouwen,...)

- Problemen met schrijfmotoriek (schrijfhouding, pengreep, vlotheid, schrijfrichtingen, schrijftempo,...)

- Visueel ruimtelijke moeilijkheden en ruimtelijke oriëntatie (puzzelen, blokkenconstructies nabouwen, ruimtelijke begrippen)

- Visuomotorische moeilijkheden (vb. ooghandcoördinatie)

- Werkhouding, concentratieproblemen

- Problemen met organisatie en planning

- DCD (Developmental Coördination Disorder), ASS (Autisme Spectrum Stoornis)


Deze therapie richt zich op de volledige ontwikkeling van het kind met aandacht voor moeilijkheden en schoolse vaardigheden. Hierbij wordt rekening gehouden met 3 belangrijke componenten:

het cognitieve, sociaal-emotionele en het motorische aspect.

De hulpvraag van het kind zelf, de ouders en de school staat centraal.

Voorafgaand aan de therapie kan er een test afgenomen worden om zijn/haar functioneren in kaart te brengen t.o.v. leeftijdsgenoten.

Ontwikkelingsstimulatie


Wanneer?

- Vertraagde of afwijkende ontwikkeling

- Premature baby’s

- Poepschuivers

- Gebrek aan bewegingsdrang

- Voorkeurshouding (bv. Torticollis)

- Baby’s met orthopedische problemen


Ontwikkelingsstimulatie kan toegepast worden wanneer de motorische ontwikkeling van je baby of peuter wat trager of anders verloopt dan verwacht. Tijdens de eerste sessie wordt er vooral gekeken naar wat hij/zij allemaal kan en zal eventueel een gestandaardiseerde test of schaal gebruikt worden. Vervolgens kan op een speelse manier de therapie opgestart worden voor een korte of langere termijn afhankelijk van de evolutie. Met de motorische mijlpalen (rollen, zitten, kruipen, staan en stappen) als houvast gaan we aan de slag; niet alleen tijdens therapie, maar ook via tips voor thuis en de directe omgeving.

Bobath - therapie

Wanneer?

- CP (Cerebral Palsy, hersenverlamming)

- NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel)

- Spierziektes

- Spina bifida

- Erbs parese

- Syndromen

Bobath-therapie richt zich voornamelijk op kinderen en adolescenten met een hersenletsel, maar ook kinderen met andere motorische moeilijkheden komen hiervoor in aanmerking.

Bobath-therapie is een concept waarbij het basisprincipe bestaat uit het normaliseren van de spiertonus. Verschillende technieken kunnen deze tonus beïnvloeden: beweging, gewichtstransfer, positionering,… Vervolgens laat de tonusnormalisatie toe om meer en meer normale bewegingspatronen uit te lokken (via facilitaties). Tijdens de therapie wordt gezocht naar hoe een kind zich zo functioneel mogelijk kan ontplooien in zijn/haar omgeving. Deze therapievorm blijft ook belangrijk bij adolescenten en volwassenen ter preventie van secundaire problemen zoals contracturen. Indien u meer informatie wenst, verwijs ik u graag door naar de website van de Bobath-vereniging: bobath.be

Respiratoire revalidatie

Wanneer?

  • Acute en chronische ademhalingsproblemen
  • Mucoviscidose (taaislijmziekte)
  • Astma
  • Hyperventilatie
  • Dysfunctioneel ademen
  • COPD

Respiratoire revalidatie richt zich op het verbeteren van de ademhaling en longfunctie bij kinderen en volwassenen met ademhalingsproblemen.
Tijdens de therapie wordt gewerkt aan het optimaliseren van de ademhalingstechniek, het bevorderen van mucusclearance (het verwijderen van slijmen) en het verhogen van de inspanningstolerantie.

De behandeling kan bestaan uit:

  • Aanleren van neushygiëne
  • Ouderinstructies voor thuisondersteuning
  • (Thorax)mobilisaties en stretching
  • PEP-therapie
  • (Geassisteerde) autogene drainage
  • Aanleren van buikademhaling
  • Reconditionering en functionele oefentherapie

Afhankelijk van de aard en ernst van het probleem wordt de therapie aangepast aan de individuele noden van de patiënt, met aandacht voor een correcte ademhaling, ontspanning en dagelijkse functionaliteit.

Typtien: blind leren typen

Typtien is een methode om blind te leren typen die speciaal werd ontwikkeld voor kinderen vanaf de lagere school met dyspraxie, DCD, dyslexie, fijn motorische problemen, ASS,... Deze kinderen ervaren vaak aanhoudende problemen met het schrijven en gaan hierdoor sneller op typen overschakelen als alternatief. TypTien focust op de motorische automatisatie van het typen en maakt daarbij gebruik van leuke kleuren, versjes en tekeningen. TypTien bestaat uit verschillende lessen en de opbouw hiervan wordt aangepast aan het leervermogen van het kind. Naast de therapie dient het kind ook thuis inspanning te leveren via oefeningen.

Orthopedische revalidatie

Ook kinderen met orthopedische problemen zijn welkom in de praktijk. Na een breuk, omgeslagen voet, overbelasting van ligamenten of pezen kan er kiné voorgeschreven worden. Bij ons kan de revalidatie in een kindvriendelijke omgeving gebeuren en kunnen oefeningen in spelvorm aangeboden worden.

Houdingscorrectie

Houdingsproblemen komen vaak voor bij kinderen: hyperlordose (overdreven uitholling onderrug), scoliose (scheefstand van de wervelkolom), platvoeten, toeing-in,...

Op een kindvriendelijke manier worden er spierversterkende en houdingscorrigerende oefeningen aangeboden.

Wilt u graag een eerste gesprek plannen? 


Wenst u een eerste gesprek voor:










Mail dan gerust via het contactformulier.

- Psychomotorische therapie

- Ontwikkelingsstimulatie

- Bobath-therapie

- Respiratoire revalidatie

- Houdingscorrectie 

- Typtien

- Orthopedisch




Maak een afspraak



Wilt u graag een therapiesessie plannen? 

Volgt u therapie voor: 








Via onderstaande knop kunnen alle therapiesessies ingepland worden voor deze en komende maand. 


- Psychomotorische therapie

- Ontwikkelingsstimulatie

- Bobath-therapie

- Houdingscorrectie 

- Typtien

- Orthopedisch